Malí živnostníci

Daří-li se tvým konkurentům v oboru více než tobě, přej jim to z celého srdce, ale sám pracuj více na sobě, aby se tento poměr obrátil ve tvůj prospěch. Zní to absurdně, vždyť kdo z nás by přál někomu, kdo ujídá z jeho vlastního chleba, kdo mu snižuje zisky? Ale podstata tohoto sdělení nespočívá v negativním boji konkurentů, ale v pozitivním rozvoji vlastního podnikání. Toto tvrzení totiž vychází z nejnovějších zjištění moderního marketingu. Pokud se nějaké podnikatelské subjekty snaží získat převahu na trhu pomocí negativních prostředků, tj. bojem s konkurencí, který může být někdy velmi tvrdý, zpravidla to ublíží celému oboru, zákazníci přestanou věřit těmto svým dodavatelům služeb a produktů. Získávání této důvěry zpět může stát potom někdy mnohem více námahy a prostředků, než její ztráta. Na druhou stranu fungující pozitivní konkurenční prostředí nutí slabší podnikatelské subjekty hledat inovace, vylepšovat své vlastní služby tak, aby v takovém prostředí obstály nebo aby v něm dokonce získaly převahu. Cesta k tomu vede přes samotné zákazníky a jejich spokojenost. Všechny moderní marketingové metody se upínají k tomuto hlavnímu cíli – k zákazníkovi, který ví, že dostal kvalitní služby, a který se rád vrátí tam, kde takové služby dostal. U nás je takový přístup k podnikání zatím stále ještě většinou v plénkách. Kdo toho asi využije první, kdo získá svou prvotní a možná rozhodující převahu na trhu?Je zvláštní, že k řešení složitých problémů v moderním byznysu stačí pravidla podobná těm, která jsou stará už tisíce let. Společný je jim důraz na zájem samotného člověka jako na podstatu řešení všech problémů.